Amenajare magazin / spatiu comercial
Amenajarea unui spatiu comercial, coerenta si atractiva din punct de vedere vizual a devenit o necesitate in ultima vreme – nu doar pentru calitatea sa estetica, ci si pentru rolul pe care il joaca in satisfacerea angajatilor si a clientilor.
Pentru amenajarea unui magazin, sau a unui spatiu comercial de orice alta natura planificarea adecvata a spatiului este relevanta. Aceasta influenteaza intreaga experienta a vizitatorilor, dar si a angajatilor, in aceeasi masura in care, de exemplu, un spatiu de birou cald si primitor ofera vibratii pozitive, iar in antiteza o atmosfera aglomerata, lipsita de armonie si rece, poate fi cauza unor stari de anxietate, iritare si tensiune.
Prin urmare, este important ca toate etapele de amenajare ale unui spatiu comercial sa fie implementate cu atentie. Four Design ofera servicii care pot transforma un spatiu comercial intr-o amenajare sofisticata, eleganta si primitoare.
Gandirea creativa a designului, managementul spatiului, echipele calificate de constructori și executia precisa pe care o poate asigura colaborarea cu un designer de interior sunt ingredientele esentiale pentru un spatiu comercial bine facut.
Desi secretele designului interior pot trece adesea neobservate, acestea imbunatatesc semnificativ calitatea timpului petrecut la cumparaturi si incurajeaza clientii sa petreaca mai multe ore in magazinele de retail, adaugand astfel valoare cresterii afacerilor.
Cum realizezi harta magazinului?
In realizarea hartii magazinului trebuie, mai presus de toate, sa folosesti spatiul disponibil intr-un mod eficient.
Spatiul de acces poate fi folosit pentru prezentarea produselor, iar acesta nu trebuie neglijat sau subestimat nici din punct de vedere estetic. Piesele de rezistenta ale magazinului, indiferent de specificul acestuia, trebuie expuse aproape de intrarea in magazin, pentru a captiva potentialul client.
Traseul clientului in magazin este la fel de important, iar acesta trebuie sa fie determinat de un designer de interior in colaborare cu retailerul, care isi cunoaste produsele in amanunt.
Organizarea produselor are la baza psihologia consumatorului, asa ca ruta aleasa de clienti in drumul catre casa de marcat are un sens bine determinat. Studiile au aratat ca produsele asezate pe partea dreapta a rutei primesc mai multa atentie din partea consumatorilor, asa ca cea mai buna idee este ca partea dreapta sa fie ocupata de produsele importante.
Aspectul general al magazinului este, de altfel, si un indice al calitatii – spatiile prost organizate, inestetice si aglomerate contureaza imaginea unor magazine cu produse de o calitate inferioara.
Convingerea clientului sa petreaca mai mult timp in magazin, avand in vedere ca astazi totul se intampla in pas alert, poate fi realizata prin gandirea unei harti coerente a spatiului, care imbina specificul acestuia, cunostintele despre tipologiile de clienti si expertiza unui designer de interior, care ajuta la realizarea machetelor de retea potrivite pentru spatiul comercial desemnat.
Amenajarea spatiului de acces
Spațiul de la intrarea in magazin trebuie sa fie ademenitor – fațada, usile, decorul vitrinelor si imaginea magazinului vazuta din usa, sunt cartea de vizita a acestuia. Accentele creative, jocurile de culori si proportii, tematicile alese sunt doar cateva sugestii pentru amenajarea spatiului de la intrare intr-un mod atractiv.
Power Wall – captarea atentiei cumparatorului cu un perete accent
Un perete de accent in magazin poate avea acelasi efect – opreste clientul din drumul sau si il determina sa isi concentreze atentia asupra unor anumite produse. Power Wall-ul trebuie, asadar, sa fie amenajat cu produse de interes.
Organizarea rafturilor si a vitrinelor
Impartirea produselor in categorii usureaza sarcina clientului de a gasi si de a alege produsele dorite. Acest pas face shoppingul mai usor, mai placut si stimuleaza (inconstient) clientul sa cumpere mai mult. Rafturile trebuie sa fie ordonate, iar produsele usor vizibile si accesibile.
Cum organizezi magazinul pe categorii
Psihologia consumatorului este un element important de studiat pentru amenajare. In magazinele alimentare, de exemplu, produsele cumparate cel mai frecvent precum ouale, laptele sau apa, sunt adesea plasate in partea din spate a magazinului, ceea ce inseamna ca un client trebuie sa mearga printre celelalte produse pentru a ajunge la alimentele dorite, devenind influentat sa puna in cos si alte elemente.
Aceasta strategie este folosita in mod universal. Intr-un magazin de imbracaminte, departamentul pentru femei este adesea amplasat la parter, in timp ce departamentele cu haine pentru barbati si copii la etajele superioare, deoarece procentajul cumparatorilor in functie de gen este dominat de femei.
O idee buna, mai ales in magazinele universale, este organizarea produselor in functie de pret si delimitarea zonelor in care se gasesc acestea.
Cand este necesara amenajarea unei zone de asteptare
Amenajarea unei zone de asteptare este necesara in special in zona de check-out, care trebuie sa primeasca o atentie deosebita – sa fie suficient de spatioasa astfel incat fiecare client sa aiba un spatiu personal cuprins intre 1,2 metri si 3 metri, potrivit antropologiei proxemicii.
Amenajarea zonei de check-out (a caselor de marcat)
In amenajarea zonei de check-out, spatiul destinat caselor de marcat si a zonei din jurul acestora trebuie calculat exact, astfel incat personalul si clientii sa se poata misca in voie si sa aiba suficient spatiu personal, dupa cum am explicat anterior.
Amenajarea vitrinei
Vitrinele sunt, de obicei, primul punct de contact vizual pe care un client il are cu magazinul respectiv si pot face diferenta cand vine vorba de impulsul acestuia de a intra ori de a trece pur si simplu mai departe. Vitrinele trebuie, asadar, sa spuna o poveste si sa transmita un mesaj flatant despre ce anume ofera un magazin, iar interpretarile si artificiile creative sunt intotdeauna recomandate pentru a scoate produsele in evidenta.
Zona din jurul magazinului: cum semnalizezi drumul catre tine?
Zona din jurul magazinului poate fi semnalizata prin elemente arhitecturale impunatoare si inalte pentru a atrage atentia de la distanta a potentialilor clienti. In cazul in care acest lucru nu este posibil, ne putem orienta catre o amenajare sofisticata a vitrinelor si a intrarii in magazin ori, foarte important, prin plasarea la intrare a unui semn distinctiv, cum ar fi logo-ul.
Iluminatul intr-un spatiu comercial/magazin
Exista patru tipuri de iluminat utilizate in mod obisnuit in spatiile comerciale: iluminatul general (numit si ambiental), iluminatul de lucru, iluminatul de accent si iluminatul decorativ. Combinarea echilibrata a acestor tipuri de iluminare sprijina obtinerea unui spatiu care starneste interes vizual si creează un mediu mai atractiv, mai ispititor si mai primitor.
Cromatica intr-un spatiu comercial
Multe magazine sunt identificate dupa paleta cromatica folosita, care joaca un rol primordial in construirea identitatii de brand. Consumatorii se conecteaza cu spatiul prin culori la nivel inconstient – mai bine de 50% din primele impresii create in doar sapte secunde au la baza cromatica unui spatiu.
Un magazin colorat poate incuraja o experienta pozitiva la cumparaturi, dar prea multa culoare poate fi coplesitoare si poate determina potentialii clienti sa paraseasca magazinul mai devreme. Supraincarcarea senzoriala poate afecta procesul de achizitie daca distrage clientul prin intensitate. Este esential, asadar, sa alegi cu atentie nuantele tinand cont de psihologia culorii – negrul si griul sunt culori comune in magazinele de imbracaminte pentru barbati, comunicand autoritate si eleganta. Rosul atrage atentia si incurajeaza achizitiile impulsive pentru oricine, in timp ce albastrul are o influenta calma si linistitoare.
Cat de importanta este experienta senzoriala intr-un magazin
O experienta senzoriala completa se realizeaza prin stimularea celor patru simturi: vaz, auz, miros si atingere. O estetica deosebita prin unicitatea si creativitatea ei, muzica in surdina potrivita specificului magazinului, un parfum subtil si produse a caror calitate poate fi testata prin atingere fac parte din esenta strategiilor de marketing senzorial.
Trenduri si stiluri in amenajarea de tip retail
Designul modern si designul contemporan sunt alegeri populare gratie minimalismului si versatilitatii lor, dar designul interior comercial poate fi inspirat si de trenduri trecute, recomandat atemporale.
Experientele interactive de cumparare
Experiențele interactive de cumparare au menirea de a tine potentialii clienti in magazin cat mai mult timp.
Afisarea produselor, cunoscuta si sub denumirea de merchandising vizual, s-a dovedit a fi un catalizator in cresterea vanzarilor, deoarece clientii pot examina produsele indeaproape. O planta suspendata intr-o florarie, o amenajare de dormitor cu produsele vandute intr-un magazin de mobila sau un manechin imbracat intr-o tinuta compusa din produsele comercializate, pot ajuta un potential client sa devina client.
Astazi, experientele interactive pot fi realizate si cu ajutorul tehnologiei digitale.
Unii comercianți ofera ecrane tactile pentru a le permite clientilor sa caute informatii despre produse, sa descopere alte produse complementare sau sa alcatuiasca tinute.
Self check-out – integrarea caselor inteligente in design
Un alt element de baza, pe langa sistemele moderne de plata sunt stațiile de self check-out. Acestea pot fi integrate cu usurinta in design prin cromatica aleasa. Nu este absolut necesar ca aceasta sa fie una specifica. Tonurile neutre, in acord cu paleta cromatica a magazinului, sunt o idee buna.
Stilul minimalist in amenajarea magazinelor/spatiilor comerciale
Stilul minimalist in amenajarea magazinelor si a spatiilor comerciale este o linie estetica versatila, care permite amenajarea facila, simpla si aerisita a unui spatiu si contribuie la o experienta de shopping linistita. Accentul, in acest tip de design interior, se pune exclusiv pe produse, care sunt vizibile si usor accesibile.
Elementele locale/cu un anumit specific in amenajarea spatiului comercial
Elementele locale, cu un anumit specific in amenajarea spatiului comercial fac un spatiu de retail sa para mai primitor, avand un impact nu doar asupra cumparatorilor locali, care se simt confortabil intr-un decor aliniat culturii in care traiesc, cat si asupra turistilor, care apreciaza experientele autentice, cu specific local. In ambele cazuri, oamenii se conecteaza la comunitate, iar prezentarea unor articole unice, intr-un mod special, poate avea un impact pozitiv asupra vanzarilor.
Integrarea elementelor naturale in design-ul magazinului (plante, flori)
Integrarea elementelor naturale in designul magazinului, precum plantele si florile decorative, trebuie sa tina cont in primul rand de conceptul de amenajare al spatiului. In cazul magazinelor amenajate minimalist elementele decorative de orice fel nu sunt recomandate, insa acestea pot fi prezente intr-un magazin cu o tematica moderna si mai relaxata din punct de vedere al decorului.
Cum te putem ajuta noi?
FourDesign ofera servicii complete de proiectare, consultanta si management de proiect. Suntem pregatiti sa raspundem nevoilor tale, iar pastrarea unei linii de comunicare deschisa si asigurarea unei colaborari transparente se numara printre valorile noastre de baza.
Prin asistenta profesionala pe care o oferim asiguram o calitate ireprosabila a constructiei, finisajelor si a elementelor de mobilier alese, o planificare exacta a tuturor sarcinilor, o eficientizare a bugetului disponibil si, nu in ultimul rand, a spatiului pe care ni-l incredintezi.
Suntem storytellers vizuali, asa ca telul nostru este, in final, sa dam spatiului tau o identitate, o voce si o poveste!